Humle & Mad

MBCC – det nye CBC

I sidste weekend blev CBC til MBCC, altså Mikkeller Beer Celebration Copenhagen. Konceptet, placeringen, arrangører m.m. var det samme som sidste år, men i en større og forbedret udgave, hvor der var kælet lidt mere for detaljen.

Dette år har vist været mit 5. år som frivillig, tiden går stærkt. Mit første år købte jeg en single session billet, men blev herefter tilbudt arbejde som frivillig, og hyggen herved har tydeligvis overskygget de småproblemer, som der har været gennem årene, for jeg vender tilbage som frivillig år efter år, og satser stærkt på at gøre det samme igen næste år. Det er bare en anderledes måde at opleve det hele på, og man møder en masse fellow beer nerds fra hele verden, oftest i flotte farverige t-shirts (TAK MIKKELLER, man bliver i hvert fald set i trafikken…).

IMG_4921

Sidste år var et lidt stramt år som frivillig, der var sket en masse ting i forbindelse med flytningen til nye lokaler, og nye folk på teamet, men kritikken blev tydeligvis modtaget og evalueret, således at tingene i år har gledet meget mere smertefrit, og hyggen har været i top. I spidsen for os frivillige stod Frederik Thorngaard, og styrede os frivillige og alle jer besøgende igennem festivalen med stil. Den slags kan mærkes, og giver en hel anden energi på hele festivalen. Så kan det godt være at jeg havde lyst til at efterlade mine ben i en grøftekant søndag, og sove i et par døgn, men jeg tager det som tegn på en god weekend.

MBCC, havde som sagt fået lidt vokseværk, og derved mere luft til at bevæge sig rundt og ikke blive gennemblødt af sved, eller som 165cm høj være bange for albuer i ansigtet. Der var dog også blevet plads til flere bryggerier, og et mere centralt område var afsat til de nye up and comming bryggerier fra hele verden. Flere nyere danske bryggerier havde også fået mere plads på festivalen, hvilket tydeligt fortæller at flere og flere herhjemme begynder at tage håndværket rigtig seriøst, for nåleøjet til MBCC er lille. Men hvis vi skal følge med naboerne i Sverige, så skal vi også oppe os!

IMG_4924

Det var ikke kun det nordiske segment, som var vokset i år. Ovre øst fra var der præsenteret et stort udvalg af nye bryggerier, som jeg personligt aldrig havde hørt om. Men i forlængelse af Mikkellerimperiets udvidelser i Asien, og resten af verden for den sags skyld, så udvides Mikkels, og derved ofte vor andres, kendskab til nye spændende bryggerier også. Og findes der noget bedre end når man er ude at rejse og opdager nyt, som man kan tage hjem og dele oplevelserne om? Det er dog ikke altid at man selv lige kan nå at rejse verden rundt, og så er det jo dejligt at der findes personer, som ikke er bange for konkurrencen og som tør dele sine oplevelser med os andre.

IMG_4925

Når jeg tager på festival som frivillig, så betyder det desværre også at bloggen ikke er i fokus, der bliver altså ikke rigtig tid til at lave små interviews eller tage verdens fedeste billeder, men der er tid til at opsuge stemningen, få prøvet en masse godt øl og snakket med en masse fantastiske mennesker fra hele craft beer scenen af. Og det må vel siges at være det vigtigste. Jeg kan kun opfordre til at besøge MBCC, da det er en festival i verdensklasse, med meget mere godt øl end man kunne drømme om. Det vrimler også altid med alle de andre ølbloggere fra Danmark, og det er godt at have nogle at diskutere øllet med, og at skåle for en god festival sammen med. Ulkløbben mødte som altid talstærkt op, og nydelige i tøjet, i deres nye festivaltrøjer, klar til fest og ballade, og flotte gruppefotos.

IMG_4917

Jeg vil ikke begynder at fortælle om mine favoritøl, -vin -mjød eller -cider, for der var rigtig mange gode og mange af dem var brygget specielt til festivalen, hvorfor du og jeg nok ikke får mulighed for at smage dem igen. I stedet vil jeg helt klart opfordre dig til at dykke ned i bunken af bryggerier, som var inviteret til festivalen og prøve kræfter med noget af det kvalitetsøl som de brygger. Personligt så gik jeg i år meget efter den friske frugt, altså ikke noget tyggegummismag og den slags, det sure (som altid!) og de lette men top humlede øl. Det blev også til en smule sort og en triple IPA eller to – man skal jo liiige have sin Notorius fra Boneyard. På billederne kan du se nogle af de bryggerier, som jeg fandt ekstra meget kærlighed til. En genganger fra sidste år var Fonta Flora, der altså altid forstår at levere noget friskt og spændende.

Festivalen er nu veloverstået og jeg kan kun ærger mig over at så meget af det gode øl er svært at få fingre i resten af året, men så er der til gengæld noget at glæde sig til hvert år, og måske noget at planlægge sine rejser efter?! Og når det ene ølevent slutter her i maj, så starter det næste og jeg står næsten allerede med det ene ben inde på De Danske Ølentusiasters Ølfestival 2017, og er klar til at smage på det lidt mere tilgængelige øl, så måske kan peppe årets grillfester lidt op.

 

IMG_4927

Hvis du har muligheden, så tag på MBCC næste år, få dig en på opleveren og nyd at Mikkeller nu har lavet en hel uge med events op til festivalen – Mikkeller Beer Week.

SKÅL & Velbekomme!

IMG_4787

 

 

This entry was published on 18/05/2017 at 14:30. It’s filed under Amerikansk øl, Øl, Dansk øl, Festival and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Skriv et svar

