Humle & Mad
kylling i stegeso, ølkylling, römertopf, halsnæs bryghus, dyssekilde, pilsner, hvedeøl, økologisk kylling

Kylling a la Dyssekilde – med øl i stegeso

– et gensyn fra da jeg bloggede på det nu lukkede NeoBlack

Ølkylling er Slap-af-mad 

Vejret er gråt og lægger ikke op til de store udendørsaktiviteter, så derfor foreslår jeg, at du får det bedste ud af at være indendøre så meget som muligt. Øl og god mad er faktisk en af de bedste kombinationer til at fordrive kulden med…

I dag står den på lidt en af old school sag. Jeg har været ude og grave Römertopfen aka stegesoen frem fra køkkenskabet og støvet den af. Stegesoen hører for mig til den kolde tid af året – hvorfor ved jeg ikke, men sådan har det altså været indtil nu. Måske er det fordi der er flere dage om vinteren, hvor jeg er hjemme længe nok til at have den stående i ovnen. Om sommeren er jeg ude hele dagen og suge byens liv til mig og ligge i parkerne… Nu putter jeg mig herhjemme i en stor ulden sweater, tænder et par bivokslys og sætter en plade på anlægget mens jeg sysler med bloggen, broderi eller andet kreahejs. Så der er pludselig god tid til at lade stegesoen hygge sig i ovnen.

Der er i disse dage lidt snak omkring, hvordan det måske ikke er så sundt det der med at putte en dåseøl i måsen på kyllingen, pga. malingen, som kan afgive skadelige stoffer, så jeg foretrækker indtil andet er bevist at putte min øl og min kylling i en stegeso og derved undgå dåsen og fortsat få en skøn og saftig kylling. Endda med sovs til!

Denne opskrift er det som jeg vil betegne som en freestyler. En af de der opskrifter, som er lette at variere og som du lidt ryster ud af ærmet. Det er ikke så vigtigt at du bruger lige præcis den samme type grøntsager hver gang, ej heller den samme øl eller de samme urter – det vigtigste er at du bruger de ingredienser som du er vild med og som måske lige er i sæson og derved er spækket med smag og lækkerhed.

Jeg har valgt at bade min kylling i øllen Dyssekilde fra Halsnæs Bryghus. Det er en frisk pilsner, med masser af personlighed. Den er brygget på hvedemalt, hvilket gør den lidt utraditionel for en pilsner at være. Hveden tilfører dog en masse krop og fylde, hvilket giver noget saft og kraft til retten her. De dejlige noter af koriander og appelsinskal spiller fint op til det lyse kyllingekød og sørger for at det ikke bliver en tung simreret. Jeg har valgt at bruge jordskokker, kartofler, rosenkål, fennikel og forårsløg, for at holde mig nogenlunde til årstidens grøntsager – de egner sig alle godt til at simre, og de suger en masse smag til sig. Hvis du er så heldig at have en smule have/altan i nærheden kan du snildt dyrke disse grøntsager selv.

Navnet Dyssekilde kommer fra et lille økologisk landsbysamfund af samme navn, oppe mellem Frederiksværk og Hundested, nærmere bestemt i Torup. Den lille landsby har eksisteret siden 1990 og vokser forsat. I Dyssekilde er der fokus på det gode og nære – der er plads til at være menneske, og ingen forventer at du er 100 % perfekt eller økologisk – du skal blot gøre dit bedste.

Du kan få et lille kig ind i Dyssekilde lige her på Youtube: Kom på besøg i Dyssekilde 

Eller du kan tage toget derop og bestille en rundvisning: Besøg Dyssekilde 

Kylling a la Dyssekilde

Slap-af-mad – kylling og øl i stegeso

4 personer

Ingredienser

  • 1 økologisk kylling
  • 1 citron
  • 2 fed hvidløg
  • Timankviste
  • Salt & Peber
  • 5 jordskokker
  • 5 kartofler
  • 4 forårsløg
  • 1 fennikel 
  • 1 lille chili
  • 2 spsk fint majsmel (hvede kan også bruges)
  • Tørret kørvel
  • Rosmarinsalt (anden urtesalt fungerer også)
  • Muskatnød
  • 4 dl Dyssekilde hvedepilsner fra Halsnæs Bryghus (du kan også bruge en frisk glutenfri øl, uden stor bitterhed)

Fremgangsmåde

  • Sæt din stegeso i blød i en halv time
  • Tænd ovnen på 150 grader
  • Pak din kylling ud, mas de to hvidløgsfed og skær halvdelen af citronen i skiver
  • Fyld kyllingen med hvidløg, citronskiver, timiankviste, salt og peber og luk med en kødnål eller lignende
  • Gnub kyllingen godt med urtesalt – fx rosmarinsalt
  • Skær alle grøntsagerne i store grove stykker, fx i kvarte – og hak chilien lidt finere
  • Drys grøntsagerne med krydderierne, salt og majsmel og vend det godt rundt
  • Placer 2/3 af grøntsagerne i din nu fugtige stegeso
  • Anbring kyllingen oven på og læg de sidste grøntsager rundt i kanten
  • Hæld øllet over, sæt låget på og sæt stegesoen i ovnen
  • Giv kyllingen 2,5 timer ved 150 grader og derefter 15 min ved 200 grader uden låg
  • Tag kyllingen ud af stegesoen, lad den hvile i ti minutter og skær den i portionsstykker
  • Mens kyllingen hviler  kan du tage væden fra stegesoen og koge det ind til en lidt tykkere og kraftigere sovs, som du kan hælde over kylling og grøntsager ved servering
  • Server retten med lidt frisk, hakket grønt på toppen og en lækker øl i – fx selvsamme som du har benyttet i opskriften

 

Håber at du vil synes om retten, og ikke lader dig begrænse af opskriftens ingredienser. Det er bare at freestyle din variation af ølkylling i stegeso, så den passer til dit temperament eller indholdet i dit køleskab. Øl og kød er altid en sikker vinder, da kødet bliver ekstra mørt og lækkert, når øllet får lov at gøre sit arbejde, og så har du også en god undskyldning for at drikke en lille øl til madlavningen – du kan jo ikke bruge en øl, som du ikke har smagt! 

Skål & VELBEKOMME!

This entry was published on 20/02/2017 at 18:30. It’s filed under Øl, Dansk øl, Glutenfri, Opskrift and tagged , . Bookmark the permalink. Follow any comments here with the RSS feed for this post.

Skriv et svar

